Aktivní nebo pasivní strečink?

Spousta jógových pozic se dá dělat dvěma způsoby – jednou z nich je zapojit celé tělo a aktivovat všechny svaly, druhá možnost je v pozici spočinout a prostě jen být. Nabízí se tedy otázka – která varianta vás protáhne víc?

Všichni známe třeba pozici kleští (paschimotanásanu) – předklon v sedě s nataženýma nohama. Výběr je tady jasný – můžu se pěkně uvolnit, nechat hlavu spadnout k nohám (nemusí dojít až k nohám, stačí ji vyvěsit), záda se zakulatí. O nic se nesnažím, nikam se nenatahuju, uvolním a nechám gravitaci pracovat za mě. A teď ta druhá verze, kterou taky jistě všichni známe – natáhneme nohy, aktivujeme svaly stehen a zvedneme kolenní čéšky, případně i paty od podložky. Záda nebudeme kulatit, ale chytneme chodidla a přitahujeme hrudník ke stehnům. Ideálně hned vyzkoušejte obě pozice, schválně, která je intenzivnější. 😉

Ve své praxi většinou střídám oba dva typy protažené – tedy aktivní i pasivní strečink, a to většinou čistě podle nálady. Ne vždy se mi chce někam táhnout a posouvat, někdy je třeba si i vychutnat a vnímat, co se děje.

Faktem je, že každá z těchto pozic je ale jiná a protahuje jiné částečky našich krásných tělíček. Ve chvíli, kdy se protahujeme aktivně, to znamená že aktivujeme (stáhneme) protahované svaly, centrum protažení je ideálně v jádru svalu (pozor – čím více cítíte protažení v kloubu, tím je to nebezpečnější). Pasivní protažení, tedy uvolnění v pozici protahuje především pojivovou tkáň, tedy vazy.

Chceme-li své tělo protáhnout, největší dispozice máme ve svalech. Vazy a klouby však nemůžeme zanedbávat a soustředit se pouze na sval by byla chyba. Pracujte se svým tělem vědomě, udržujte vše v rovnováze a protahování střídejte. Někomu v pozici brání ztuhlé svaly, jinému zase pojivové tkáně, pracujte tedy na obojím 😉

Při pravidelném protažení se tělo začne připravovat na tuto aktivitu a jeho možnosti se budou zvyšovat. Svaly budou připravené, tělo začne vyrábět více proteinu, který je třeba k natažení svalu (nejdelší a nejelastičtější protein se jmenuje Titin, podle Titánů :-D) a postupně se z vás možná stane hadí žena, nebo muž 😉

Vždy respektujte možnosti svého těla, střídejte napětí s uvolněním a nechoďte za hranice bolesti. Vaše jógová praxe by vás měla vést především k lepšímu vnímání těla a uvolnění každodenně vytvářeného napětí. Takže nestresujte své tělo jógou!

Komentáře
  • Buďme spolu na FB:
  • Online kurz ZDARMA!
  • Chcete si zacvičit doma?

    yinyang-widget.jpg

  • Praktikujete Ashtanga vinyasa yogu?
  • Inspirace na váš email?

    Vaše osobní údaje (jméno, e-mailová adresa) jsou u mě v bezpečí a budu (Monika Winklerová) je na základě vašeho souhlasu zpracovávat podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy.

  • Kategorie
  • Nejnovější články